Campbell Co ApS

Fra CSR.dk – Gør det nemt at rejse grønt!

 

 

Samfundsansvar er blevet vigtigere, når forbrugere og virksomheder vælger rejsebureau. Derfor skal rejsebranchen gøre det nemmere for kunderne at træffe de grønne valg. Se original post her.

|03.06.12|Af Josefine Campbell Campbell & Co|redaktion@horisontgruppen.dk
KOMMUNIKATION

 

 

Der er en begyndende grøn trend i rejsebranchen. Rigtig mange hoteller vælger i dag at lade sig certificere i forhold til CSR. Virksomhederne er i gang med at lave grønne indkøbspolitikker, og en femtedel af forbrugerne siger, at social ansvarlighed spiller en rolle, når de skal købe en rejse. Men der er et stykke vej endnu for rejsebranchen i forhold til at gøre de bæredygtige valg lækre og nemme for kunderne.

Det værd at bemærke, at antallet af certificerede grønne hoteller er steget fra otte procent i 2008 til 58 procent i dag. Den udfordring, som hotellerne nu står overfor, er at gøre deres grønne indsatser synlige overfor gæsterne. Gæsterne ved ofte ikke, at de bor på et grønt hotel, og de forstår ikke de lokale symboler og certifikater som for eksempel den grønne nøgle.

Gør de grønne tiltag synlige
De grønne tiltag skal helst være umiddelbart til at forstå og synlige, ja, ligefrem iøjnefaldende. De skal være tydelige og til at stole på. Et eksempel på et synligt initiativ er et hotel, der opsamler regnvand og bruger det til at vande blomster. Eller et hotel der har en synlig vindmølle, som producerer hotellets energi. Det er en grøn egenskab ved hotellet, der umiddelbart er til at forstå for hotelgæsten.

Et godt eksempel på nytænkende, bæredygtig produktudvikling kommer fra det engelske rejsebureau Responsible Travel, som tilbyder frivillig-rejser til almindelige mennesker. På rejserne kan gæsterne hjælpe med at redde et naturområde, eller de kan tage til Uganda og hjælpe med at bygge skoler.

En ny undersøgelse fra Apollo og Kompas Kommunikation viser, at hver femte dansker mener, at social ansvarlighed spiller en rolle, når de skal vælge rejsebureau. Hvis vi kigger ned til vores tyske naboer, kan vi se, at medlemmerne af den tyske forening for økoturisme “Forumandersreisen” havde en stigning i antallet af øko-turister fra 11.000 i 1998 til 118.200 i 2008. Deres omsætning i 2008 var 139 millioner! De har i øjeblikket en andel på en procent af det samlede, enorme tyske rejsemarked. Det må altså være indiskutabelt, at der er grøn vækst i rejsebranchen.

På B2B markedet er der også et tydeligt marked. Rigtigt mange store virksomheder arbejder med CSR, og flere er også begyndt at have en grøn indkøbspolitik. For eksempel har Maersk Line en indkøbspolitik, hvor CSR-mål indgår i vurderingen af leverandørerne.

Der er et skridt fra holdning til handling, så husk nu, at ansvarligt forbrug blot er en af mange kundepræferencer, og at det ikke kan stå alene eller være på bekostning af de andre præferencer såsom komfort og pris. Men som rejseselskab skal man gøre det nemt og lækkert for gæsterne at tage de grønne valg!

Kilder: Wonderful Copenhagen, 2011, Center for Kulturanalyse/KUA, 2011, Apollo og Kompas Kommunikation, 2012, Zukunftsinstitut, 2010.

Comments are closed.